کد مطلب:119225 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

به حارث همدانی











.

(نامه شصت و نهم)

به ریسمان قرآن چنگ زن و از آن اندرز بخواه. حلالش را حلال بشمار و حرامش را

[صفحه 160]

حرام. آنچه از حقایق زندگی پیشینیان در قرآن آمده است تصدیق كن و از (حوادث) گذشته ی دنیا برای باقیمانده ی آن عبرت گیر، چرا كه بعضی از آن شبیه بعضی دیگر است و پایانش به نخستین آن ملحق می گردد، اما تمام آن گذرا و ناپایدار است. نام خدا را بزرگ شمار و جز به حق از او نام مبر. بسیار زیاد به یاد مرگ و عالم بعد از آن باش. هرگز آرزوی مرگ مكن مگر با شرایط مورد اعتماد (به این شرط كه خود را اهل نجات بدانی). از هر عملی كه تو را خشنود و مسلمانان را ناپسند آید برحذر باش و از هر كاری كه پنهانی انجام می شود و در ظاهر از آن شرم داری پرهیز كن! از اعمالی كه اگر از كننده اش پرسش شود انكار می كند یا پوزش می طلبد اجتناب نما. آبروی خود را هدف تیرهای سخنان مردم قرار مده و تمام آنچه را می شنوی برای مردم بازگو مكن (چرا كه راست و دروغ با هم مخلوط است)، این تو را به دروغ آلوده می كند. و نیز تمام آنچه را برای تو نقل می كنند تكذیب منما، زیرا این برای نادانی تو بس است. خشمت را فروخور. به هنگام قدرت گذشت پیشه كن و هنگام خشم بردبار (باش). آنگاه كه حكومت در دست تو است، عفو و مدارا كن تا عاقبت خوب برای تو باشد. هر نعمتی كه به تو داد نیكودار و هیچ نعمتی از نعمتها را ضایع و تباه مساز! و باید اثر نعمتهایی كه خدا به تو داده در تو دیده شود.

بدان! برترین مومنان كسانی هستند كه خود، خاندان و اموالشان را در راه خدا تقدیم كنند و از همه در این راه پیشگام تر باشند. زیرا هر چه از كارهای خیر، پیش فرستی برای تو ذخیره خواهد شد و آنچه باقی گذاری خیرش برای دیگران خواهد بود. از یارانی كه در فكر و نظر ضعیفند و عمل آنان ناشایست است برحذر باش! زیرا مقیاس سنجش شخصیت هركس را یارانش تشكیل می دهند. در شهرهای بزرگ مسكن گزین، زیرا آنجا مركز اجتماع مسلمانان است. از اقامتگاه هایی كه اهل غفلت و جفا هستند و یاران مطیع خدا در آن كم هستند بپرهیز. فكرت را به چیزی مشغول دار كه از آن بهره می بری. از مراكز نشستن عمومی در بازارها بپرهیز، زیرا آنجا محل حضور شیطان و انگیزش فتنه ها است. به افراد پایین تر از خود توجه داشته باش، كه این خود شكر برتری تو بر آنان است.

در روز جمعه، پیش از ادای نماز مسافرت مكن مگر برای جهاد در راه خدا یا در

[صفحه 161]

كاری كه به راستی معذور هستی. در تمام اعمالت مطیع فرمان خدا باش! زیرا اطاعت فرمان خدا از هر كاری بهتر است. در انجام عبادت با خود مدارا كن و خویشتن را بر آن مجبور منما! بلكه بكوش آن را توام با نشاط و در وقت فراغت انجام دهی، مگر فرائضی كه بر تو حتم است و به هر حال باید آنها را به انجام رسانی. تعهد خود را به موقع ادا كن و بترس از آن كه مرگ گریبانت را بگیرد و تو از خدایت فرار كرده و در طلب دنیا باشی. از همنشینی بدان بپرهیز كه بدی، بدی آرد. خدا را محترم شمار و دوستان خدا را دوست بدار و از خشم برحذر باش كه آن از لشكریان ابلیس است.

[صفحه 168]


صفحه 160، 161، 168.








    1. حارث همدانی یكی از یاران فداكار علی علیه السلام و از فقهای شیعه است.